سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 20
کل بازدید : 313380
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


بسم الله الرحمن الرحیم

یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ یا مَن یُعطِی مَن سَئَلَهُ. یا مَن یُعطِی مَن لَم یَسئَلهُ و مَن لَم یَعرِفهَ تَحَنُّنًا مِنهُ وَ رَحمَةً .

ای آن که در مقابل اعمال اندک و ناچیز ما، پاداش بسیار عطا می نمایی. ای کسی که به هر نیازمند و حاجت مندی عطا می کنی، ای که عطا می کنی به کسی که تو را نمی خواند و از تو چیزی نمی خواهد و تو را نمی شناسد که صاحب مهر و عطوفت و رحمت هستی. (1)

از خاتم و سرور رسولان الهی حضرت محمد مصطفی (ص)،روایت شده است که فرمودند: «خدای متعال، در آسمان هفتم، فرشته ای به نام داعی قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت کننده، هرشب تا به صبح گوید: خوشا به حال کسانی که به ذکر الهی مشغولند ، خوشا به حال کسانی که با میل ورغبت تمام، رو به سوی درگاه خدا آرند.خداوند می فرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشد و مطیع کسی هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام کسی را که ازمن طلب آمرزش کند...» (2)

معتکف ارجمند

سلام علیکم

ورود و حضور سرشار از عشق و نشاط وآگاهی و خلوص وصفای باطن شما را به حلقه نورانی «رجبیّون»صمیمانه تبریک می گوییم .گوارای شما باد لذت حریم حرم محبوب.

توفیق درک حضور محفل یاد و نام خداوند، نعمت بی بدیلی است که سپاسگزاری و پاسداشت آن در واقع ، پاسداشت کرامت والای انسان است « وَ مَن شَکَرَ فَإِنَّمَا یَشْکُرُ لِنَفْسِه‏ ، »(3)ودوام و استمرار شکر نیز تداوم و افزایش نعمت را در پی دارد« لَئنِ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ . »(4)وهمواره چنین باد که نعمت حیات طیّبه بر وجودتان فروریزد و نسیم مهر الهی نوازشگر روح و جانتان باشد.

اینک که شما خلوت انس با معبود یگانه و راز و نیاز با آن محبوب بی همتا را برگزیده اید و سودای دل بستگی و وابستگی به جلوه های فریبنده و محبوب های ساختگی و زوال پذیر را از سریر دل بیرون نموده اید وعشق و محبت وبندگی حضرت احدیّت را در سویدای قلب خویش جای داده اید، به مفهوم متعالی تری از اعتکاف  که جلوه ای از بازگشت انسان به اصالت خویشتن و درحقیقت تمرین ویژه ای برای مبارزه با نفس سرکش است، رسیده اید(5)

بی شک یکی از بزرگترین خطرها و موانع در مسیر بندگی و انسان شدن،غفلت حاکم بر زندگی است که  چون موریانه زندگی انسان را از درون تهی می سازد(6)

حال دارید بقیه اش رو در ادامه مطلب بخونید

در برابر محاصره تمام عیار نفس امّاره و ابلیس و شیاطین جنّی و انسی که از ابزار غفلت استفاده می کنند چند عامل مهم وجود دارد که می تواند رهایی انسان را از زمزمه های آلوده ی اهریمنان و نفس لجام گسیخته ی آدمی تضمین کندو او را در گروه ذاکران واقعی قرار داده و به زندگی مادی و معنوی وی رنگ و بوی الهی بخشد:

1-    تلاش و مجاهدت مخلصانه رهرو مسیر «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ .و کسانی که در راه ما (تلاش و) جهاد کردند، راه‏های (قرب به) خود را به آنان نشان خواهیم داد و همانا خداوند با نیکوکاران است»(7)

2-    توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ‏»(8)

3-    امداد و توفیق الهی« إِنْ أَرادَنِیَ اللّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کاشِفاتُ ضُرِّهِ‏ ....»(9)

4-    یاری گرفتن از صبر و صلاه« وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعینَ »(10)

حال در این فرصت ارزشمند و در عین حال کوتاه ودر این خلوت روحانی جای این تأمل برای پاسخ به این پرسش مهم است که، رهاورد این خلوت واعتکاف سه روزه ،آن هم در بهترین مکان های زمین (11) و در بهترین و ارجمندترین زمان ها (12)و مقارن با میلاد مولود کعبه علیه السلام، چیست؟!

مگر نه این است که از بهترین عبادت ها، تفکر و اندیشیدن است .آن هم تدبر و اندیشه ای که ثمره و نتیجه اش سلامت قلب و روح انسان باشد؟!(13)

فضای خودآگاهی اعتکاف، محل پرسش ومحاسبه از خود و بازگشت به خویشتن و خالق یکتا است.

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلی‏ رَسُولِهِ (14)ای کسانی که ایمان آورده‏اید! به خداوند و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش نازل کرده ....ایمان (واقعی) بیاورید.

آری! مؤمن، باید تلاش کند تا خود را به بالاترین مرتبه‏ی از ایمان برساند.

در آموزه های دینی نماز، سرآمد همه عبادت ها ، سفارش همه رسولان و پیشوایان معصوم، معراج مومنان،مائده الهی در زمین،ستون خیمه ی دین،چهره و سیمای مذهب، فریضه بی بدیل و یگانه به شمارآمده است.

پرسش بنیادین این است که فرزندان خانواده ی قرآن و عترت که برای دست یابی به قله ی رفیع ایمان اراده ای خلل ناپذیر دارند، برای ادای حق مهمترین و برترین فریضه الهی چه نقشی دارند؟ و آیا برای اقامه نماز مطلوب و بهره مندی از آثار و نتایج بی شمار آن به درستی ایفای نقش نموده اند؟!

میزان درک و دریافت ما از معارف ، رمزورازها و اسرار و آداب و کارکردها و آثار نماز چقدر است؟!

اقامه نماز اول وقت ، حضور در مسجد وجماعت مسلمانان، در زندگی روزمره ی ما چه جایگاهی دارد؟!

البته ادای حق نماز به طور شایسته و بایسته شایددر توان ما نباشد و دست یابی به بلندای نماز و معارف واسرار سترگ آن نیز برای بسیاری از انسان ها آسان نباشد.

اما آیا به میزان قدرت و توانایی خویش گام برداشته ایم؟!

آیا همین اندازه که خود نمازگزاریم و اهل مسجد و نماز اول وقت ، برای ایفای نقش کافی است؟!

وحی الهی به پیامبر عظیم الشأن(ص)چنین فرمان داد:« وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها»(15) رهبر فرانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّ ظله العالی) در فرازی از پیام خویش به اجلاس نماز و در تبیین آیه شریفه می فرمایند:«امروز همه شما خودرا طرف این خطاب بشمرید و نماز را ، حقیقت مقدس و گوهر درخشان را که عطیه الهی به امت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله است قدر بشناسید. »(16)

و چنانچه ما نیز مخاطب خداوند هستیم در انجام این وظیفه سهم ما چیست؟!

مگر نه این است که قرآن شریف ، پیامبر اعظم(ص)را به عنوان الگو و اسوه ی مؤمنان معرفی می کند. (17)راویان گزارش کرده اند که رسول پس از آمدن این آیه شش ماه به طور مستمر اهل بیت خویش را به نماز فرا می خواند(18)

حیِّ عَلی خَیرِ العَمَل

شیطان برای فتح و تصرف کامل روح و دل انسان ، سوگند شدید یاد کرده است.و هرروز با نقشه و ترفندی به میدان می آید تا با محاصره همه جانبه ی فرزندان آدم، او را به اسارت خویش در آورد و سرسپرده ی بی مزد و با مزد خود سازدو سپاه پیدا و پنهانش را برای انجام فعالیت های گروهی و ضرورت همکاری و همیاری با یکدیگر آموزش می دهد و در  مرحله اجرا وعمل نیز چنین می کند.!

آیا جای تفکر نیست که فرزندان خانواده قرآن و عترت نبوی علیهم السلام، برای مقابله با این دشمن آشکار(19) و قسم خورده (20)و رهایی از اسارت او و لشکربی رحمش در نگهداری مرزها و حریم ارزش های فطرت و اندیشه، به مدد یکدیگر بشتابند و درامور نیکو وخیر یاریگرهم باشند.(21)

بی گمان آموزه های متعالی اسلامی، انسان را  نه تنها به مجاهدت برای رهایی خود از بندگی شیطان و شاگردان او فرامی خواند که  به نجات و آزاد سازی دیگران از زندان ابلیس و فرزندان پیدا و پنهانش نیز دعوت می کند وامر به فرو نشاندن آتش اطاعت ازهوی وهوس و شیطان ومراقبت در برابرآن می نماید.(22)

حال، بار دیگر بیاندیشیم !  برای فراگیر شدن اقامه نماز و گسترش فرهنگ نورانی نمازدر میان خانواده،دوستان وهمکلاسی ها ، همکاران وجامعه خویش چه وظیفه ای داریم و چگونه باید رفتار کنیم!

بیاییم از این فرصت مغتنم ابتدا در جهت خودسازی ، زیبا سازی و تصحیح قرائت نماز و یاد گیری احکام آن در حد ضرورت گام برداریم و سپس با آمادگی بیشتر برای نشر آموخته های خویش اقدام نماییم.

ستاد اقامه نماز نیز با ارائه خدمات مشاوره ای در خدمت عزیزانی که انگیزه و توانمندی لازم در امر مهم و حیات بخش ترویج و تبلیغ فرهنگ نورانی نماز را دارند می باشد . و برای همکاری افتخاری در ابعاد گوناگون هنری، تبلیغی، فرهنگی ، علمی و پژوهشی و... به عنوان« نماز یاور» دعوت به عمل می آورد.

عزیزان علاقه مند به همکاری می توانند نوع و نحوه همکاری را به شماره تلفن 88892691یا پست الکترونیکی snmaz@yahoo.com اعلام نمایند.

خدایا!   همه ما را مشمول دعای حضرت ابراهیم خلیل (ع) قرارده که فرمود:«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ (23)

پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذریّه‏ام نیز. پروردگارا! دعای مرا (نماز و عبادتم را) بپذیر.

«خاب الوافدون‏ علی غیرک و خسر المتعرّضون اّلا بک‏»، باختند کسانی که به غیر تو مراجعه کردند و زیان دیدند آنهایی که خود را به غیر تو عرضه کردند.و به سراغ دیگران رفتند.(24)

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

سیدمحمد عبداللهی

20/3/90

پانوشت:

1-     کتاب شریف مفاتیح الجنان ، شیخ عباس قمی

2-     محمد بن علی بن بابویه قمی،فضائل الاشهر الثلاثه ص31

3-     نمل-41

4-     ابراهیم- 7

5-     قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ‏ مجموعه‏ورام، ج 1، ص 59.

6-     قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): الغفلة أضر الاعداء غررالحکم، ص 265.

7-     عنکبوت-69

8-     مائده/ 35

9-     زمر/ 38

10- بقره/45

11- قال رسول الله (ص): أَحَبُّ الْبِقَاعِ إِلَی اللَّهِ الْمَسَاجِدُ مستدرک الوسائل، ج 3، ص 362. امام صادق علیه‏السلام: علیکم بإتیان المساجد فإنها بیوت الله فی الارض و من أتاها متطهّرا طهّره الله من ذنوبه و کتب من زوّاره فأکثروا فیها من الصلاة و الدّعاء بحار الانوار، ج 80، ص 384.

12- امام موسی بن جعفر (علیه السلام) نقل شده که فرمود: رَجَبٌ‏ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ‏ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ من‏لایحضره‏الفقیه، ج 2، ص 92

13- قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ ع: أصل العقل الفکر و ثمرته السلامة غررالحکم، ص 52

14- نساء/136

15- طه/132

16- پیام معنویت ص27-انتشارات ستاد اقامه نماز

17- احزاب/21

18- تفسیرنور10جلدی ، ج 5 ، ص 412

19- یس/60

20- اعراف/16وحجر/39

21- مائده/2

22- تحریم/6

23- ابراهیم/40

24- صحیفه سجادیه دعای46

 


+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ