سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 36
کل بازدید : 313449
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


چرا چنین شتاب زده!

بسم الله الرحمن الرحیم

آیا آدم های شتاب زده رو دیده اید؟

خود شما چی؟

شتابزدگی رو با سرعت داشتن و کاری را سریع و در عین حال با دقت و درست انجام دادن اشتباه نگیریم. در حدیث جنود و لشکریان عقل و جهل که از امام صادق علیه السلام گزارش شده است؛ شتاب زدگی؛بی ثباتی و بی قراری از سپاه جهل و بی خردی ؛ وقار و تانی و ثبات داشتن از سپاهیان اندیشه و خرد شمرده شده است.

بسیاری از آدم های شتاب زده خود را زرنگ و با هوش تلقی می کنند. در حالی که آدم های شتاب زده معمولا در درون خویش نوعی اضطراب و حس بی قراری و ترس از دست دادن یا به دست نیافتن و نرسیدن دارند.

همواره کار در حال جریان را جدی نمی گیرند و همواره فکر می کنند کار و لحظه طلایی و ارزشمند در زمان و لحظات پسین است.!

شتاب زدگی در بیشتر امور ناپسند و از منطق صحیح و اندیشه و خرد برخوردار نیست و در میعادگاه عشق و محبت و گفتگو با محبوب و نماز گزاری که هیچ توجیهی ندارد.

آدم شتاب زده نیامده می خواهد برود و جالب این که دوست دارد با دست پر و سرشار از توجه محبوب نیز باشد.

زهی توهم باطل زهی خیال محال!      

همین که گفت : الله اکبر، گویی دکمه اسپیدspeedمغزش را روی دور تند کلیک کرده اند. خودش هم نمی فهمد چه می گوید و چه می کند! آدم یاد کلاس های تندخوانی می افتد و متنی که یک دانش آموز مدرسه می خواند.

واقعا با این شتاب و دور تند نماز را تمام کردیم! حالا قرار است بعد از نماز چه سود و منفعت مهمی را به دست بیاوریم یا از دست بدهیم؟! نماز هم با صدای بلندی که البته بر گوش این شتاب زده عجول کارگر نیست می گوید: عزیزم یواش تر بیا پایین با هم بریم.!

در گفتار پیشین آوای زندگی گفتیم فضاسازی برای دستیابی به حضور ذهن و رهایی از حواس پرتی در نماز باید تغییراتی ایجاد کنیم .

- تغییراتی در محیط اقامه نماز

- و تغییراتی در کیفیت نماز خواندن خودمان

شتاب زدگی یک اعتیاد است

یکی از آداب بسیار نیکو و قابل توجه و کاربردی برای ترک این اعتیاد که نقش مهمی در پیدایش حضور قلب دارد رعایت ترتیل در خواندن حمد و سوره و دیگر واژه ها و کلمات نماز است.

ترتیل یعنی حمد و سوره و ذکرهای رکوع و سجده و قنوت و تشهد و سلام را شمرده و آرام و با ترتیب بخوانیم. واژه ها واضح و روشن گفته شود. هجا و آواهای کلمات معلوم باشد. خلاصه کلمات جویده و گنگ و مبهم ادا نشود.

رعایت ترتیل علاوه بر زیبایی در قرائت نماز از امور مستحب به شمارآمده است.حضرت علامه طباطبایی در تفسیر آیه سوره مزمل که می فرماید: و رتل القرآن ترتیلاً ؛ترتیل قرائت را همان حمد و سوره نماز دانسته اند.

از برخی روایات برداشت می شود در معنای ترتیل توجه به درستی لفظ و کلمات و مفهوم و محتوای آن هر دو با هم مورد توجه است.

از همین نماز پیش رو می توانیم تمرین کنیم

ابتدا از نمازهای صبح شروع کنیم که هم کوتاه تر است و هم باید بلند خوانده شود

یادآوری این نکته لازم است که منظور ما از ترتیل الزاما همان روشی که در قرائت قرآن از قاریان در قرائت های جزء خوانی ماه مبارک رمضان مشاهده کرده ایم نیست.

منظور آن است که کلمات را شمرده،آرام،و پشت سرهم بخوانیم و در حد توان به معنای آن توجه کنیم!

این چنین موسمی عجب باشد

که ببندند میکده به شتاب

طریق عشق پرآشوب و فتنه است ای دل

بیفتد آن که در این راه با شتاب رود

(دیوان حافظ)

سید 17-9-98


+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ