سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 13
کل بازدید : 313328
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


فَإِذَا قَضَیْتُمُ الصَّلَوةَ فَاذْکُرُواْ اللَّهَ قِیَمًا وَ قُعُودًا وَ عَلىَ‏ جُنُوبِکُمْ  فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ

فَأَقِیمُواْ الصَّلَوةَ  إِنَّ الصَّلَوةَ کاَنَتْ عَلىَ الْمُؤْمِنِینَ کِتَبًا مَّوْقُوتًا*103/نساء

 

و چون نماز را به پایان بردید خدا را ایستاده یا نشسته و یا به پهلو خوابیده یاد کنید. و چون از دشمن ایمن گشتید نماز را تمام ادا کنید که نماز بر مؤمنان در وقتهاى معین واجب گشته است.

  •  آیه 102 سوره نساء در باره یک نوع نماز استثنایی است به نام نماز|خوف|که درجبهه جنگ خوانده می شود و بیانگر این نکته است که نماز حتی در سخترین شرایط باید برپا داشته شود.

 

  •  روش خواندن نماز خوف

آن چنان که از سنت استفاده مى‏شود این است که نمازهاى چهار رکعتى تبدیل به دور رکعت میشود، گروه اول، یک رکعت را با امام میخوانند و امام پس از اتمام یک رکعت توقف مى‏کند، و آن گروه یک رکعت دیگر را به تنهایى انجام میدهند، و به جبهه جنگ باز مى‏گردند، سپس گروه دوم جاى آنها را مى‏گیرند و یک رکعت نماز خود را با امام و رکعت دوم را به طور فرادى انجام میدهند (در باره کیفیت نماز خوف نظرهاى دیگرى نیز هست اما آنچه در بالا گفتیم مشهورترین نظر است)

  •  در آیه 103 در حقیقت اشاره به یک دستور مهم اسلامى است، که معنى نماز خواندن در اوقات معین این نیست که در سایر حالات انسان از خدا غافل بماند بلکه، نماز یک دستور انضباطى است که روح توجه به پروردگار را در انسان زنده مى‏کند و میتواند در فواصل نمازها خدا را به خاطر داشته باشد خواه در میدان جنگ باشد و خواه در غیر میدان جنگ.

واژگان:

 «قِیاماً» جمع «قائم» به معناى ایستاده

«قُعُوداً» جمع «قاعد» به معناى نشسته

«جنوب» جمع «جنب» به معناى پهلو و کنایه از دراز کشیدن است.

«کِتاباً» به معناى امرى نوشته شده و واجب

«مَوْقُوتاً» به معناى کارى با وقت معیّن است.

چند نکته:

حضرت على علیه السلام درباره‏ى آیه «فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِکُمْ» فرمودند:یعنى شخص سالم ایستاده، مریض نشسته و کسى که نشسته نمى‏تواند، خوابیده نماز بخواند. « وسائل، ج 5، ص 488.»

 

آیه فوق در روایات متعددى به کیفیت نماز گزاردن بیماران تفسیر شده که اگر بتوانند ایستاده و اگر نتوانند نشسته و اگر باز نتوانند به پهلو بخوابند ونماز را بجا آورند، این تفسیر در حقیقت یک نوع تعمیم و توسعه در معنى آیه است اگر چه آیه مخصوص به این مورد نیست

امام باقر علیه السلام درباره‏ى «کِتاباً مَوْقُوتاً» فرمودند: یعنى مفروض و واجب.

« کافى، ج 3، ص 394.»

پیام‏ها:

1 کمبودهاى نماز خوف، با یاد خدا جبران کنیم. «فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ»

 2 نماز و یاد خدا در هر حال لازم است، در جبهه‏ى جنگ باشیم یا در بستر بیمارى.

«قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِکُمْ»

 3 سلاح  واقعی رزمنده مسلمان، نمازو ارتباط با خدا و یاد حضرت اوست.

«فَإِذا قَضَیْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ»

4 نماز خوف، یک استثناست. پس از برطرف شدن حالت اضطرار، نماز

باید به صورت عادّى خوانده شود. «فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلاةَ»

 5 نماز، از واجبات قطعى الهى در همه‏ى عصرها و براى همه‏ى نسل‏ها است.

«کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً»

 6 وجوب هر نماز، در وقت مخصوص خودش است. «مَوْقُوتاً»

 7 تعیین وقت براى نماز، رمز تداوم، نظم و عامل مواظبت بر آن است

که خود درس نظم و عامل نظم بخشیدن به امور مسلمانان است. «کِتاباً مَوْقُوتاً»

 

سؤال: [چه لزوم دارد نماز را در اوقات معینى بخوانیم؟]

بعضى مى‏گویند ما منکر فلسفه و اهمیت نماز و اثرات تربیتى آن نیستیم اما چه لزومى دارد که در اوقات معینى انجام شود آیا بهتر نیست که مردم آزاد گزارده شوند و هر کس به هنگام فرصت و آمادگى روحى این وظیفه را انجام دهد.

پاسخ:

تجربه نشان داده که اگر مسائل تربیتى تحت انضباط و شرائط معین قرار نگیرد عده‏اى آن را به دست فراموشى مى‏سپارند، و اساس آن به کلى متزلزل میگردد، این گونه مسائل حتما باید در اوقات معین و تحت انضباط دقیق قرار گیرد تا هیچکس عذر و بهانه‏اى براى ترک کردن آن نداشته باشد به خصوص اینکه انجام این عبادات در وقت معین مخصوصا به صورت دسته جمعى داراى شکوه و تاثیر و عظمت خاصى است که قابل انکار نمى‏باشد و در حقیقت یک کلاس بزرگ انسان سازى تشکیل مى‏دهد.

نماز در برف

پ.ن : نماز هم نازاست وهم نیاز؛از عاشق ابراز نیاز و از معشوق ناز( کی بیا! کجا بیا! چه جوری بیا! چه جوری با من حرف بزن!)

پ.ن: گفت: «واصطنعتک لنفسی» آخ که چه کیفی داره وقتی خدا میگه: تورا برای خودم ساختم . تو دست پرورده منی. تو هم محبی و هم محبوب.

حالا ؛ یه دلیل بی انگیزه بودن بعضی برای نمازخوندن اینه که واقعا از ارزش این اکسیر حیات بخش بی خبرند و طبیعیه که خیلی راحت یه گوهر رو با یه قطعه بدلی عوض کنند.!!!

 


  

 

دوست عزیزی می گفت: از اصفهان با یه سمند مسافرکش می اومدیم تهران کلا پنج نفر بودیم. از اذان صبح گذشته بود به راننده گفتم نگه داره نماز بخونیم. نگه داشت و از میان این 5 نفر تنها من نماز خوندم!!!

حالا بگذریم که این قصه دقیقا روز بعد از عاشورا اتفاق افتاده بود. !

 

 

یادم آومد از یه قصه تاریخی که بعد از رحلت پیامبر اسلام یه چند نفری ادعای پیامبری کردند که یکی از اونا "مسیلمه" نامی است و دیگری هم زنی است به نام "سجاح".خبر این ادعا به هردو رسید و قرار شد ملاقاتی با هم داشته باشند و جغرافیای رسالت خودشون روا تعیین کنند!!

در جریان ملاقات شیفته هم شدند وقرار شد ازدواج کنند، سجاح کابین و مهریه طلب نمود و مسیلمه گفت: به عنوان کابین و مهریه نماز صبح را از پیروان تو بر می دارم!!!(به به عجب کابینی)

منم گاهی به  شوخی به خودم وبر و بچه های خودمون که تا کله ظهر می خوابیم و نمازصبحمون از دستمون میره ، میگم شما امت سجاح هستید.!!!

پ.ن:

- از علی علیه السلام نقل شده که فرمودند: کسی که نماز (امانت الهی)را ضایع می کنه  امانت و حقوق دیگران را بیشتر ضایع و تباه خواهد ساخت.(بحارالانوارج80 ص 23)

- از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده: زمانی خواهدآمدکه مردم خدا را عبادت نمی کنند مگر در ماه رمضان!(الله اکبر- جل الخالق)بحار الانوارج22ص454

- درسبک زندگی غربی که از طریق فیلم ها و سریال ها و به طور خزنده و آرام جریان دارد، چه چیز را به ما القاء می کند؟!!

آیا ارتباط معنا دار و اثر بخش با آفریدگار هستی در سبد روزانه زندگی مون قرار می گیره؟!!

-         چطور میشه به کسی که بخش مهمی از زندگیش را مهمل و بی معنی میگذرونه مسئولیت اجتماعی واگذارکرد؟ 

 -          واقعا خواب صبح خیلی شیرینه اما اگه پای شیرینی حضور و معاشقه با محبوب باشه چطور؟


  
+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ