سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 80
کل بازدید : 313705
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


سکوتی پر از تلاطم ، پانزده نوجوان طلبه را تسخیر کرده بود.

نفس ها در سینه حبس بود و طوفانی از دلهره در جان همه .

خدایا! این عالم با ما چه برخوردی خواهد کرد؟!

آیا مثل دیگر روحانیون ما را کافر و نجس خواهد خواند و از محضر خود طردمان خواهد کرد؟!

نوجوانان چشمی به والدین خود داشتند و چشمی به روحانی عالم.

این آخرین تدبیر والدینی بود که از فارسی نماز خواندن فرزندانشان دچار اضطراب و پریشانی شده بودند. از این رو به این عالم وارسته پناه آورده بودند تا چاره ای بیاندیشند.

 او را آیت الله حاج آقا رحیم ارباب می خواندند.با چهره ای جذاب و لبخندی گرم دستور پذیرایی از آنها را داد و به والدین فرمود که او را با جمع نوجوانان تنها بگذارند.

آن گاه از خلوت صمیمانه بهره گرفت و از آنان خواست که خود را معرفی کنند و از سطح تحصیلات خود بگویند.

سپس به تناسب علم آن ها پرسش های علمی مطرح کرد که در جوابش حیران شدند.

خود پاسخ ها را بیان کرد و فرمود :" والدین شما از اینکه نمازتان را به فارسی می خوانید نگرانند.آن ها نمی دانند من کسانی را می شناسم که اصلاً نماز نمی خوانند در حالیکه شما جوانان پاک اعتقادی هستید."

آن گاه که اعتماد آن ها به او جلب شد، ادامه داد:"راستش من هم مثل شما در جوانی می خواستم نماز را به فارسی بخوانم،ولی با مشکلاتی برخورد کردم که نتوانستم.اکنون شما به خواسته دوران جوانی ام جامه عمل پوشانیده اید.نخستین مشکل من ترجمه صحیح سوره حمد بود که لابد شما آن را حل کرده اید. اکنون یکی از شما بگوید بسم الله الرحمن الرحیم را چگونه ترجمه کرده است.؟"

جواب دادند :"به نام خداوند بخشنده مهربان"

عالم بزرگ لبخند زد و فرمود :"در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عیبی ندارد اما «الله» قابل ترجمه نیست.زیرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمی توان ترجمه کرد،مثلاً اگر اسم کسی «حسن» باشد

مثلاً اگر اسم کسی « حسن » باشد ، نمی توان به آن گفت « زیبا » . ترجمه « حسن » زیبا است.

اما اگر به آقای حسن بگوییم آقای زیبا ، خوشش نمی آید.خوب « رحمن » راچگونه ترجمه کرده اید؟"

شنید:"بخشنده"

فرمود"« رحمن » یکی از صفات خداست که شمول رحمت و بخشندگی او را می رساند و این شمول در کلمه بخشنده نیست.

« رحمن » یعنی خدایی که در این دنیا هم بر مومن و هم بر کافر رحم می کند و همه را در کنف لطف و بخشندگی خود قرار می دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا می فرماید.پس ترجمه بخشنده برای « رحمن » کامل نیست. حال ، رحیم را چطو ترجمه کرده اید؟"

شنید:"«مهربان» ."

حاج آقا رحیم ارباب تبسمی کرد و فرمود:"اگر مقصودتان از رحیم من بودم ، بدم نمی آمد« مهربان » ترجمه کنید، اما چون رحیم کلمه ای قرآنی و نام پروردگار است ، باید درست معنا شود. اگر آن را « بخشاینده » ترجمه کرده بودید، راهی به دهی می برد، زیرا رحیم یعنی خدایی که در آن دنیا گناهان مومنان را عفو می کند.پس آنچه در ترجمه « بسم الله » آورده اید ، بد نیست،ولی کامل نیست.عزیزانم! در دوران جوانی همین مشکلات مرا از خواندن نماز فارسی منصرف کرد. تازه این فقط آیه اول سوره حمد بود، اگر به دیگر آیات بپردازیم ، موضوع خیلی پیچیده تر می شود. اما من معتقدم شما اگر باز هم بر این امر اصرار دارید ، دست از نماز خواندن به فارسی برندارید، زیرا خواندن نماز به طور کلی بهتر است."

سکوت بود و شرمساری.کسی تا بدان لحظه این چنین زیبا راز عربی خواندن نماز را به آن ها نگفته بود. حالا در اتاق کوچک آن عارف بزرگ، پانزده نوجوان مشتاق که پشتوانه ای عمیق برای پرسش خود یافته بودند، سر به زیر افکنده و با بینشی والاتر زمزمه کرد و از این پس با زبان وحی با خدایمان نماز خواهیم خواند."

 


  

"خوش به حال حاج آقا" تکیه کلام یه گل پسره هر وقت  که می شنوه  دارم میرم مسافرت!

(کنایه از مسافرت ها ی پیاپی و تفریح و تفرج ها)

والبته منظوراز مسافرت  البته همان سفرهای کاری واداریه که برای خیلی ها این تکیه کلام کاملا گزاره راستی است.

به دنبال یکی از همین "خوش به حال حاج آقا" ها چند روزیه که مهمون یه آنفولانزا ی بی خیال شدیم .

حالا صبح  روز یه شنبه قرار بود سفر دو روزه ای  برای حضور و سخنرانی در همایش "نماز و بازار"به استان خراسان جنوبی داشته باشم. همه هماهنگی ها انجام شده بود. درحالی که تب و لرز همه وجودم رو قلقلک می داد همش به خودم نوید خوب شدن می دادم .اعتراض اهالی خونه هم نتونسته بود منو بی خیال این سفر بکنه ! حالا شنبه شب بود و باید تصمیم قطعی می گرفتم .گفتم یه دفعه هم که شده کار استادم رو انجام بدم یعنی تفال بزنم به قرآن

استخاره برای رفتن خوب بود.!

شیطان بود نمی دونم باید بازهم خیالم راحت می شد برای نرفتن تفال زدم به قرآن

استخاره برای نرفتن هم خوب بود!

النهایه یعنی همون سرآخر به راننده زنگ زدم لطف کنه و صبح  دنبالم نیاد و بره دنبال تشریفات اداری کنسل کردن بلیط!

و ایشان هم در کمال فروتنی فرمودند:

 حالا من صبح میام شاید حالتون بهتر شد.!

وآنچه تعیین کننده بود حکمت جاری در عرق سرد بدن  پیچیده در لابه لای پتو بود.

.

.

.

و آنچه سربسته بگویم و بگذرم "قدرت و توان شرط تکلیف است"

و سربسته تر بگذرم" میزان قدرت و توان را صادقانه تو خودت می توانی تعیین کنی."

و باز هم سربسته بگویم

"مدیریت استخاره  ای مدیریت تمکین دل است نه آنچه باید بشود و یا می تواند بشود"

و صد البته "این باید" باید عقل و شرع است.!

و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

که چه شود اگر داعیه داران کرسی لرزان و ورزان ریاست جمهوری بخواهند توان و قدرت خویش را به معیار مدیریت تمکین دل ""و خارج از عرف وعقل و دین"" محک بزنند.

 

 

 


  
+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ