سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 37
کل بازدید : 314515
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


دبیرخانه چهارمین جشنواره فرهنگی و هنری نماز

در استان گلستان آغاز به کار کرد.

عصر چهارشنبه شانزدهم مهرماه رائحه و ترنم مهر و مهرورزی  باهمه وجود احساس می شد. دفتر ملاقات های حضرت آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان، اتاقی ساده با تعدادی صندلی برای مهمانان وچند قفسه کتب مرجع که یکی از اتاق های منزل مسکونی ایشان بود، اینک محل برگزاری شورای اقامه نماز استان گلستان بود.سعی کرده بودیم قبل از زمان تعیین شده در دفتر ایشان حضور داشته باشیم و همینطور هم شد . تقریبا طبق معمول جلسات  نیم ساعتی به انتظار نشستیم تا همه اعضا که هفده- هیجده نفری از مدیران کل و نمایندگان نهادهای فرهنگی استان می شدند، گردهم آمدیم. فضای نشست همچون خودِ نماز آرامش بخش و سر شار از نشاط و امید بخشی بود..وقار و گشاده رویی و با صبر و حوصله گوش کردن و ورود جدی به موضوعات و سوالات کارشناسی و ارائه راهکارهای پویا و کاربردی جناب حاج آقا نور مفیدی از جمله موارد قابل توجه این نشست بود که موجب احساس تعهد و مسئولیت بیشتر ما می شد.

دو موضوع در دستور جلسه قرار داشت

1-ارائه گزارشی از فعالیت های شش ماهه ستاد اقامه نماز استان و بررسی وضعیت اقامه نماز در آموزش و پرورش استان

2-تبیین جشنواره فرهنگی و هنری نماز

قرار بود از زبان بنده  به عنوان ...... و مهمان جلسه شورا این موضوع صورت گیرد که در وقت تعیین شده به صورت کوتاه و گذرا به تشریح ضرورت و اهداف جشنواره پرداختم.

از همان نخست یکی از پرسش های مطرح این بود که چرا جشنواره در استان گلستان برگزار می شود؟!

خب از جمله سیاست های راهبردی ستاد اقامه نماز از آغاز سال90 تمرکز زدایی و واگذاری اجرایی برنامه ها به دستگاهها و ستاد های استانی بر اساس ماموریت دستگاه و ظرفیت و توانمندی استان هاست. در جهت اجرای همین سیاست و ضرورت بهره مندی از توانمندی های استان ها و با توجه به ظرفیت های مدیریتی و اجرایی  و از همه مهمتر مردمی استان گلستان دبیرخانه اجرایی جشنواره  در استان ایجاد شد. و برگزاری چهارمین جشنواره فرهنگی و هنری نماز به این استان واگذار گردید

ضرورت برگزاری جشنواره:

الف – بررسی واقعیت های موجود در نقش بی نظیر زبان هنر در تاثیر ماندگار و مطلوب مفاهیم ارزشی در روح و جان مخاطبان و رویایی مستقیم دشمنان فرهنگ و دین این مرزو بوم با استفاده از ابزار هنر ما را برآن می دارد تا با فراهم آوردن بسترهای لازم زمینه حضور و فعالیت مستمر هنرمندان متعهد و ارزشی برای ترویج و تبلیغ فرهنگ نمازرا ایجاد کنیم. و در این باره اقداماتی را ستاد اقامه نماز انحام داده است . از جمله:

- حضور و مشارکت در بخش مردمی جشنواره بین المللی فیلم فجر در قالب داوری و رصد فیلم ها و تجلیل و تقدیر از فیلم ها ی ارزشی

- حضور و مشارکت در بخش مردمی جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان

- تجلیل و تقدیر از برنامه سازان در صدا وسیما

-بررسی کارشناسی فیلم نامه های حوزه نماز و ایجاد ساز و کار مناسب برای حمایت از فیلم نامه های تایید شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما

-ایجاد ساز وکار مناسب برای برگزاری جشنواره ای مستقل با موضوع ترویج و تبلیغ نماز تحت عنوان "جشنواره فرهنگی و هنری نماز" . این جشنواره تا کنون طی سه سال متوالی با میزبانی استان همدان با خروجی حدود 2000 اثربرگزار شده است و چهارمین جشنواره نیز در سال جاری با میزبانی استان گلستان برگزار می شود.

ب – یکی از مهمترین انگیزه های ستاد برای انجام چنین جشنواره ای که با رویکردد تخصصی به موضوع نماز همت گمارد و به عنوان یک ضرورت در شرایط فعلی با آن روبرو شود. توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام های ایشان به اجلاس های سالانه نماز است.

ایشان در نخستین پیام به اجلاس سراسری نماز فرموده اند:

"فلسفهی نماز و تحلیل رازها و رمزهای آن با زبان هنر، در معرض دید همگان قرار گیرد تا هر کس به¬قدر ظرفیّت خود از آن متمتّع گردد. کتاب¬ها و جزوه‌ها در سطوح مختلف و از دیدگاه‌های گوناگون به وسیله¬ی محقّقان و عالمان به سلک تحریر درآید و مایه¬ی کارهای هنری و ادبی گردد."


برخی اهداف جشنواره :
-شناسایی  وکشف استعداد های هنرمندان جوان که در گوشه و کنار کشور دارای دغدغه های دینی و مذهبی هستند وعلیرغم توانمندی های مطلوبی که دارند  متاسفانه شناخته شده نیستند.
-ایجاد شبکه ی ارتباطی قوی و موثر و کارامد هنرمندان ارزشی
-جریان سازی فرهنگی برای ترویج فرهنگ نماز و نیایش با استفاده از زبان و قالب هنر در میان اصحاب هنر
-حمایت از تولید کنندگان آثار فرهنگی ارزشی
- تجلیل از هنرمندان ارزشی
-تولید فیلم و انیمیشن با رویکرد نماز


بخش های جشنواره:
جشنواره فرهنگی و هنری نماز در پنج بخش اقدام به فراخوان می کند
-    فیلم نامه نویسی
-    رمان و داستان بلند
-    فیلم کوتاه
-    فیلم مستند
-    پویا نمایی(انیمشن)


موضوعات دارای اولویت:
-    نماز کودکان و نوجوانان
-    نماز و خانواده
-    نماز جماعت
-    نماز و مسجد
-    نماز و ورزش کاران
-    نماز و هنرمندان
-    نماز و روزی حلال


فراخوان دریافت آثار به مدت 2 ماه از دهم آبان ماه تا دهم دیماه 94خواهد بود و به یاری خداوند مراسم اختتامیه آن در هفته اول اسفن ماه برگزار خواهد شد. البته جزئیات آن از سوی دبیرخانه جشنواره  و از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد. وغرض این نوشتار تنها یادداشت برگی از یک سفر  و دستاورد آن بود.


خداوند را شاکریم که انجام این رویداد فرهنگی ارزشمند در استان مورد استقبال امام محترم جمعه و مدیران محترم فرهنگی حاضر در جلسه قرار گرفت. امیدواریم حاصل جشنواره خشنودی خداوند و شادمانی امام زمان علیه السلام باشد. و از همین حالا به جناب آقای محمدی مدیر محترم استان و دبیرچهارمین جشنواره فرهنگی و هنری نماز و همکاران پر تلاششان خدا قوت عرض می کنم. و برای توفیق بیشترشون دعا می کنم.


+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ