"نگاهی نو بر مطالعه یک حدیث"
انِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُعَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ:
" إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً "
هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو.
(مستدرک الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج 1، ص 110، ح 16)
تک نگاشت:
1- دعا و نیایش منشاء ارادی و درونی دارد
2-دعا و نیایش درآموزه های اسلامی عبادتی مستقل محسوب می شود و به خودی خود محبوبیت دارد
3- نماز ابزار و وسیله یاری خواهی از خداوند (در قرآن آیه 43 سوره بقره به موضوع استعانت از نماز تصریح دارد)
4-می خواهی از خدا چیزی بخواهی به وسیله نماز خودت را به او نزدیک کن(تدعوالله...فقدم صلاةً)
5-می خواهی از خدا چیزی بخواهی نمی توانی به نیازهای بندگان او بی اعتنا باشی
6-ارتباط صحیح با بندگان خدا در گرو اصلاح ارتباط با بندگان خداست (اول فرمود فقدم صلاه و بنابر این که مصداق روشن صدقه را همان کاربرد متعارف آن در دستگیری دیگران بدانیم)
7-با این که نمازروشن ترین نمونه ذکر و یاد خداوند است تصریح به نماز به طور جداگانه دلیل بر اهمیت این عنصر بی دلیل ارتباطی با خداوند در دستیابی به توفیقات مادی و معنوی است.
8-تنوین در کلمات دلالت بر عموم مفهوم واژه ها دارد(مثلا هرنوع صدقه که باشد)
9-تنوین در کلمات دلالت بر انجام حد اقل از مصادیق نمازو صدقه و امور نیکو و ذکر دارد
10-ذکر و یاد الهی می تواند زبانی باشد و می تواند قلبی باشد و می تواند زبانی و قلبی باشد ،بهترین نوع آن ذکری است که در همه حالات دل را مشغول سازد و زبان مترنم به آن باشد.
11-صدقه نشان صدق بندگی با خدا و ارتباط راستین و درستکارانه با بندگان اوست ،چنین صدقه ای راهگشای دعای بنده به سوی خداوند است.
12-واژه "خیر" در قرآن دارای ده معناست که از شایعترین آنها معنای نیکی و خوبی است . کار خیر کاری است که از روی اراده و اختیار صورت گیرد و ماهیت آن هم نیک باشد و اگر کننده آن هم دارای اعتقاد و باور صحیح یعنی مومن باشد نور علی نور است
13-از آداب دعا و نیایش آغاز و شروع کردن به حمد و تسبیح الهی است و در نماز حمد و تسبیح خداوند در اوج آن وجود دارد.
14-در حدیث وجوه مهارت های ارتباطی برای رسیدن به هدف نیز به چشم می خورد .دقت کنید