ظرف خود پر کن و فریاد برآور که گواراست عسل
بعضی ها گوشه ای کز می کنند و از همان زاویه خاص و محدود برای همه چیزو همه کس نسخه می پیچند وحکم صادر می کنند. گویی بر بلندای آسمان نشسته اند و جنبیدن مورچه ای هم از دیدشان پنهان نیست. خوب که می نگری قصه ،قصه تاریکخانه و فیل و حکم و داوری هندوان است.*
میزان فهم و دانش ما از موضوعی که در موردش حرف می زنیم و داوری می کنیم. نوع بینش و نگاه و زاویه دید ما به آن در نزدیک و دوری ما از حقیقت و واقعیت تعیین کننده است..
دوستی می گفت : بعضی فقط بلدند نماز بخوانند و نماز می خوانند!
برای ترغیب فرزندش به نماز می گوید: اگر تو نماز نخوانی پیش مردم آبروی من می رود.!!
از زاویه محدودی به نماز می نگرد .آبروی او همه علت نماز خواندن دیگری است . اعتبار خودرا در نماز خواندن و نخواندن فرزندش، همکارش ورفیقش می داند و می بیند.!
اصل سوم در مدیریت اقامه نماز نگرش درست شخص دعوت گر** به نماز است . عناصر تشکیل دهنده نماز را بشناسد، فهم کند، و با انگیزه مندی و عشق به معبود و محبت به بندگان او و بهره گیری از روش های نو و عقلانی و عاطفی این عناصر را به دیگران ارائه کند.
و اما عناصر سازنده نماز مطلوب:
الف – قالب و کالبد نماز یعنی همان ظاهر نماز ( از قبیل قیام و قعود و سلام و تشهد و اذکارو....)
ب – درس ها و پیام ها و محتوای نماز که از وضو و دیگر مقدمات نماز آغاز می شود و حتی پس از سلام نیز ادامه می یابد.
ج – کارکرد ها ، نتایح و آثار فردی و اجتماعی نماز
د – ترویج و تبلیغ فرهنگ اقامه نماز توسط دعوت گران
دعوتگرانی را می بینیم که نگرش ناقص آنان به نماز نه تنها شخص گریز پا را به سمت و سوی قبله نمی کشاند که موجب کوچک کردن نماز در چشم مخاطبان نیز می شود. و این نوع دعوت گری خود از مصادیق تباه ساختن و تضییع نماز به شمار می آید.***
و نماز نمازی می شود که تکفیری ها می خوانند وفتنه گران و منافقان و دیروز و امروز از آن سپری در برابر ولی خدا ساخته اند..
در فیلمی فرهنگ قناعت و صرفه جویی به نمایش گذاشته می شود. هنوز فیلم پایان نیافته تبلیغات بازرگانی از پورشه و.... سخن می گوید.
نماز را تنها به عنوان یک عادت خوب معرفی کردن موجب می شود که شخص رایانه وار در ساعت مشخصی اطلاعاتی را بر صفحه مانیتور نشان دهد . و یا چون رباتی خم و راست شود و جملاتی را بخواند.نماز فیلتراست برای جلوگیری از حسد ، شهوت جنسی، دروغ و کینه و همه ورودی های آلوده به جان و روح نماز گزار.****
دعوت گر موفق برای معرفی و چشاندن حقیقت نماز از زاویه تنگ ذهنیت و سلیقه خویش که نوعی خودپرستی است باید به درآید. و آموزه های قرانی و روایی را بارها و بارها مرور و خود تمرین کند .و با نگاهی جامع و گفتاری حکیمانه دیگران را به سوی الله دعوت نماید.*****
خلاصه سخن آنکه ، ظرف خود پرکن و فریاد برآورکه گوارا وشفا هست عسل.
اری به فرموده حکیم سخنور شیراز
ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
خشک ابری که بود زآب تهی
ناید از وی صفت آب دهی******
پی نوشت های مرتبط:
*مولوی در مثنوی گوید:
فیل اندر خانه ی تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی
اندر آن ظلمت همی شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکی اش کف می بسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
گفت همچون ناودانست این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید
آن بر او چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود
گفت شکل پیل دیدم چون عمود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست
گفت خود این پیل چون تختی بدست
همچنین هر یک به جزوی که رسید
فهم آن می کرد هرجا می شنید
از نظرگه گفتشان شد مختلف
آن یکی دالش لقب داد این الف
در کف هر کس اگر شمعی بدی
اختلاف از گفتشان بیرون شدی
چشم حس همچون کف دستست و بس
نیست کف را بر همه او دسترس..
**منظور از "دعوت گر" مفهمومی است عام با مصادیق بسیار از جمله :مدیر، معلم واستاد، روحانی، والدین ،دست اندرکاران امر اقامه نماز
***آیه 59 سوره مریم
"فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا"
"سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع گذارده و شهوتهای نفس را پیروی کردند و اینها به زودی کیفر گمراهی را خواهند دید."
****آیه 33 سوره فصلت
وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ
چه کسی خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوی خدا میکند و عمل صالح انجام میدهد و میگوید: «من از مسلمانانم»؟!
***** آیه 45 سوره عنکبوت
اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ ? إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى? عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ? وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ ? وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ
آنچه را از کتاب (آسمانی) به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمیدارد، و یاد خدا بزرگتر است؛ و خداوند میداند شما چه کارهایی انجام میدهید!
****** و جامی نیز در اسکندر نامه گوید:
ذات نایافته از هستی، بخش
چون تواند که بود هستیبخش؟
نقش، بیخامه ی نقاش که دید؟
نغمه، بیزخمه ی مطرب که شنید؟
ناید از ممکن تنها چون کار
حاجت افتاد به واجب ناچار