سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 97
کل بازدید : 313753
کل یادداشتها ها : 277
خبر مایه


آرامشی از جنس خدا........ماه من غصه چرا ؟

 

دارویی که در هیچ داروخانه ای نیست

اطرافتان را خوب بنگرید افرادی رامی یابید که هر روز شتا بان برا ی رفتن به محل کار خود به سوی ایستگاه اتوبوس می روند در این شهر شلوغ و پر ترافیک و هیا هوی زندگی روزمرگی وتردد بچه ها برای کسب دانش افزایی ومعنویت راهی مدرسه می شوند اما اولین شرط زندگی در شهرهای بزرگ داشتن آرامش در زندگی وروح روان سالم است شاید این کار راحتی نباشد چون مردم این مرز وبوم آن قدر درگیر مشکلات ذهنی ومعیشت خود هستند که کمتر کسی به آرامش فکر می کنند.قدر مسلم این است هر کسی که آرامش ذهنی نداشته باشد زندگی برای او لذت بخش نیست بلکه روزگار هر روز بر او سخت تر می شود.

 شاید بتوان با راهکار های ساده وشیوه های خاص این گرفتاری ها شغلی وزندگی را کاهش داد به خداوند توکل کنید وروح وجسم خود را از همه دل مشغولی هاآزاد کنید وبه دامان طبیعت بروید وگاهی ضرورت ایجاب می کند به محل خلوتی مانند جنگل وکوه وصحرا بروید وانرژی خود راتخلیه وباروحیه شاد ودوراز هر نگرانی به محیط خانواده برگردید ذکر اسما ی الهی به خصوص تسبیحات اربعه و ذکر یا الله به دلیل بالا بودن ارتعاشات آن سبب آرامش درون می شود وضو گرفتن هنگام نماز اگر با آب سرد باشد آرام بخش است چون خواندن نماز اول وقت ونماز شب کانال های انرژی بدن رافعال می کند و اگر سجده ها کمی طو لانی تر باشدباعث تخلیه اشعه های زائد بدن می شود سعی کنیم روح وجسم خود را با نام ویاد قادر متعال آرامش دهیم محیط زندگی خودرا با گیاهان بیاراییم وبه طورمستمر به نداشته های خود فکر نکنیم نیمه پر لیوان را ببینیم چون اگر بیمار شویم کدام بیمه درمانی وجامع پاسخگوی شماست و هزینه های سر سام آور درمان را چه کسی غیر از خودتان باید جبران کند ؟به جای مصرف دارو بیاییم آرامش درونی را خودمان ایجاد وحفظ کنیم وقتی احساس سنگینی ونگرانی می کنیدوافکارناراحت کننده ومنفی به سویتان هجوم می آورد سه بار سوره ناس را بخوانید تا اثرش ر اخیلی زود ببینید در هر حادثه ای فقط به جنبه های مثبت آن نگاه کنید همه وقایعی که رخ می دهد نظرلطف ورحمت الهی نهفته است به اندازه کافی غذا بخورید از میوه وسبزیجات تازه استفاده کنید وروزی هشت لیوان آب بنوشید که این کارآرامش را به شما هدیه می دهد در محیط خانه هر چند روز یک بار اسپند وکندر دود کنید تا انرژی های منفی از بین برود اگر خداوند روزی رسان و ضامن آن است پس غصه چرا ؟ چون یاد خدا عقل راآرامش می دهددل ر ا روشن می کندورحمت اورا فرود می آورد خداوند می فرماید به زیادی ثروت شاد مشوودر هیچ حالی مرافراموش مکن زیرا بازیادی ثروت گناهان فراموش می شود واز یاد بردن من قساوت قلب می آورد .قرآن کریم بزرگترین معجزه پیامبر وتمام آن چه که بشربرای هدایت نیاز داشته در آن آمده پس کا مل ترین نسخه برای آرامش روح انسان است . هنگامی که افسرده ای بدان جایی در اعما ق وجودت حضور خدا را فراموش کرده ای.

آرامش درون از نیاز های اصلی وضروری هر انسانی است دوری از گناه ، انجام کارهای نیک وداشتن ایمان قوی سطح انرژی را افزایش می دهد چون بیشترین میزان ترشح هورمون های آرامش بخش بدن دردوساعت پیش ازطلوع آفتاب است پس توصیه می شود پیش از طلوع آفتاب از خواب بر خیزید این راه ها برای کسب آرامش وبازیابی انرژی جسم وروح لازم وضروری است البته ذکر گفتن باتسبیح انرژی منفی سر انگشتان دست راتخلیه می کند و آرامش را به دنبال خواهد داشت . برای کسب آرامش بیشتر در هنگام ناراحتی می توان ابتدا استحمام کردن را با آب گرم آغاز کنیدو پس از چند دقیقه آب را کمی سرد کنید این عمل را چند بار تکرار کنید با استفاده از این روش گردش خون بدن سرعت می یابد وخون تازه به بخش های مختلف بدن می رسد واین عمل مانع از تجمع سموم در بافت ها شده واکسیژن رسانی را به اعضای بدن افزایش می دهد احساس آرامش عجیبی می کنید چون اگر آرامش نداشته باشیم نگرانی های درونی مانع پیشرفت ما در زندگی می شود در اتاق خود شمع روشن کنید چون شمع انرژی منفی را می سوزاند و روشن کردن عود باعث جذب انرزی مثبت می شود سلامتی شما با ارزش ودر راس همه امور است مشکلات تا ابد باقی نمی ماند در هر صورت فانی هستند . مشکلات مادی را انکار نمی کنم .لیکن آرامش وبخشش یک موهبت الهی است که می تواند تمام تفکرات واحساسات مر بوط به خشم را که از عوامل اصلی بروز بیماری هاست از بین ببرد وبه افراد شادابی وسلامتی ببخشد و در این میان  یاد خداوند مایه آرامش و بخشش موجب رضایت پروردگار و شادی بندگان است بنا بر این آرامش وبخشش درهیچ داروخانه ای یافت نمی شود.

خداوندا دل وزبانم را یکی کن تا فرشتگانت به چشم منافق نگاهم نکنند .پس بخشش راز آرامش درون است وباز نشستگان عزیز این کشور بیشتر از همه به این دارو نیاز دارند .

پ.ن :برگرفته از دلنوشته خوب همکار بازنشسته فرهنگی جناب آقای نصرالله خلیلی با اندکی دخل و تصرف

 

 

آثار نماز در بیان عارف فقیدآیت الله بهاءالدینی


  
در محضر عارفان و فرزانگان

راجع به حضور قلب در نماز زیاد سؤال کرده‌­اند که چه کنیم؟ اولیاء نسخه داده­‌اند که مگر حضور قلب نمی­‌خواهی! قبل از اذان کمی از کار و شغلت ببُر و سر سجاده‌­ات بنشین، آیات الهی بخوان. نه این­که اذان اوّل را بگویند، اذان دوّم را هم بگویند و نماز شروع شود و امام جماعت به رکوع رفته است، تازه یا الله یا الله‌­ها شروع می‌شود، این نماز یک اظهار تکلیف است و معلوم است که نماز معراجی نمی‌شود و انسان را به عروج نمی‌­برد «الصَّلاة مِعرَاجُ المُؤمِن».

بعضی مواقع انسان حتی از این نماز سرد می‌شود و ممکن است کاهل نماز شود و یک روز بخواند و یک روز نخواند، یک موقع نستجیر بالله دیگر از نماز ببُرد چون چیزی از نماز ندیده است و حق هم است، خوب گوش دهید عزیزان من! نمی­‌خواهم بگویم کسی که نماز نمی­‌خواند حق دارد، می‌گویم از یک جهت کسی که درکی نسبت به صلاه حقیقی ندارد حق است از آن ببرد. اولیاء خدا درک دارند و متوجّه هستند.

آیت­‌الله اراکی فرمودند: روزی خواهد رسید که دو حالت به وجود می­‌آ‌ید یکی این­که بچه­‌ها به منبر می­­‌روند و دیگر این­که وسوسه­‌ای پیش می­‌آید که می­‌گویند کار داریم.

ایشان همان اول انقلاب در مدرسه فیضیه فرموده بود که دارم می­‌بینم که پیش می­‌آید که می­‌گویند آقا زود نماز را بخوان کار داریم برویم. کجا می­‌خواهی بروی؟ می­‌گویند: نماز فلانی طولانی است، وقتی نگاه می­کنی شاید پنج الی ده دقیقه نمازها با هم فرق داشته باشد، تعقیبات بین نماز را می‌شود کم کرد که آن هم حضور قلب می­‌آورد ولی می­‌خواهم بگویم این­که در اداره­‌ها نمازمان اداری شده است یعنی چه؟ نمی­‌دانم چرا مدام می­‌گویند نماز را زود بخوانید، به کار مردم برسیم. دروغ می­‌گوییم، آیا آن ساعات قبل، ما به کار مردم می‌رسیدیم؟ که حالا برای نماز این­طور می­‌گوییم؟ یا نه، حال نماز و اتّصال به خدا ندارم، کأنّه یک تکلیفی است که می­‌خواهم برای خدا انجام بدهم و زود بروم؟

اولیاء خدا نمازهای آن­چنانی می­‌خواندند و آخرش می­‌گفتند: «إلهِی هَذِهِ صَلاَتِی صَلَّیْتُهَا لاَ لِحَاجَةٍ مِنْکَ إِلَیْهَا وَ لاَرَغْبَةٍ مِنْکَ فِیهَاإِلاَّ تَعْظِیماً وَ طَاعَةً وَ إِجَابَةً لَکَ إِلَى مَا أَمَرْتَنِی بِهِ‏إِلَهِی إِنْ کَانَ فِیهَا خَلَلٌ أَوْ نَقْصٌ مِنْ رُکُوعِهَا أَوْ سُجُودِهَا فَلاَ تُؤَاخِذْنِی وَ تَفَضَّلْ عَلَیَّ بِالْقَبُولِ وَ الْغُفْرَانِ‏» به واسطه تفضّل و عنایتت از من قبول کن. آن وقت ما می­‌خواهیم سریع بخوانیم و رد شویم برویم.

متن از سخنرانی آیت الله قرهی در درس اخلاق هفتگی ایشان


  

اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه خلاصه نویسی کتاب شیوه های دعوت به نماز

نتایج مسابقه کتابخوانی(شیوه های دعوت به نماز) نوشته استاد قرائتی هم اکنون  قابل دریافت میباشد.

اسامی برگزیدگان مسابقه خلاصه نویسی کتاب شیوه های دعوت به نماز

برای دریافت فایل برگزیدگان تقدیر شده ازسوی معاون وزیر اینجا کلیک کنید

برای دریافت فایل برگزیدگان تقدیر شده از سوی مدیر کل استان اینجا کلیک کنید

برای دریافت مطلب کامل کلیک کنید


  

داستانِ کنش و واکنش

مثال: یکی از آقایان می‏?گفت: در همسایگی آنان، دو گنجشک بالای دیوار آشیانه گذاشته و بچه‏?هایشان از تخم درآمده بودند و به آن‏ها پرواز یاد می‏?دادند. روزی کمی کاه از دیوار، بر روی زمین ریخته بود. مرد به خانه آمد و ضمن پرخاش به همسر خود گفت: این لانه را از بین ببر، زیرا خانه را کثیف می‏?کنند. زن گفت که چند روز دیگر جوجه‏?های آن‏ها به پرواز درمی‏?آیند و بعد ما لانه را خراب می‏?کنیم، الان به لانه دست نزن. مرد گفت تو همیشه تو با من مخالفت می‏?کنی. سپس یک نردبان آورده و با بیل لانه را خراب کرد! موقعی که این بیل را می‏?زد، یکی از این بچه گنجشک‏?ها نصف شده و پایین افتاد! همسر این مرد حامله بود و همان روز، بعد از یک ساعت، شروع کرد به گفتن این که دلم درد گرفته است. گفتند شاید درد زایمان است. او را به بیمارستان بردند، [و در حین زایمان] بچه را نصف کرده و بیرون آوردند. این داستان را شخصی که ناظر و شاهد ماجرا بود، برای من نقل کرده است. این داستانِ کنش و واکنش است. و به قدری نمونه‏?های این مطلب زیاد است که اصلاً آدم نمی‏?داند به کدام ‏یک اشاره کند.

شخصی نزد من آمد و گفت: می‏?خواهم خدا را ببینم. به او گفتم اگر خدا را به تو نشان بدهم، لجاجت نمی‏?کنی؟ گفت نه. گفتم به [قانون] کنش‏?ها و واکنش‏?ها توجه کن. قطعاً در پشت پرده خبری است که وقتی نواختی، خواهند نواخت. این را یقین بدانید. این پیشنهاد را مدت‏?ها پیش داده بودم که مجله‏?ای منتشر کنید که از شهرستان‏?ها و از روستاها و نقاط دوردست، هرکس حادثه‏ای را که نمونه‏?ای از «کنش واکنش» است، بنویسد و برای ما ارسال کند. مدتی به این منوال بگذرد، سپس وقتی منعکس شد که چنین مجموعه‏?ای هست، در تابستان وقتی مدارس و دانشگاه‏?ها تعطیل شدند، دانش‏?آموزان و دانشجویان را با ضبط صوت به این روستاها و شهرستان‏?ها بفرستید.

تصور کردیم که یک میلیون از این قبیل حادثه‏?ها را می‏?توان در یک نسلِ چهل - پنجاه ساله جمع‏?آوری کرد. یک میلیون حادثه! تصور کنید هر حادثه یک صفحه باشد و در کل، یک کتاب پانصد صفحه‏?ای در نظر گرفته شود. بعد از محاسبه تقریبی، ملاحظه شد که دو هزار جلد دایرة المعارف تولید می‏?شود، مبنی بر این که نزن، زیرا خواهی خورد!

 

............

متن فوق بخشی از سخنرانی علامه فقید استاد محمد تقی جعفری است که در سال1374 در دهه اول محرم در باره امام حسین علیه السلام،عمل و نماز ایراد شده است. تمام متن سخنرانی را همراه فایل صوتی آن در دریافت کنید  بخوانید.سخنرانی بسیار شیرین و موثری است.


دریافت فایل صوتی امام حسین علیه السلام،عمل و نماز

دریافت

متن زیر سخنرانی علامه جعفری با موضوع.docx


  

 مرا غرض ز نماز آن بود که پنهانی

حدیث درد فراق تو با تو بگذارم

وگرنه این چه نمازی بود که من باتو

نشسته روی به محراب و دل به بازارم؟

 

امام صادق علیه السلام

"إنَّ طَاعَةُ الله خِدمَتُه فِی الأرضِ فَلَیس شَیءٌ مِن خِدمِته یَعدِلُ الصَّلاة"(1)

(میزان الحکمه، ج 5، ص 318)

پیروی و اطاعت از پروردگار، خدمت کردن به او در زمین است و هیچ چیز در خدمت به پروردگار معادل نماز نیست.

 

واژه شناسی:

طاعت از ریشه طَوَعَ به معنی میل،رغبت،انقیاد،فرمانبرداری و اطاعت،تحمل با رغبت و اشتیاق

* طاعت ، یعنی فرمانبرداری و بندگی کردن از یک مقام برتر ، که این فرمانبرداری از روی اراده ، رأی و اختیار فرد انجام می گیرد که شخص در زمان طاعت از مقام خاص ، آن مقام را به بزرگی یاد می نماید.

*خدمت:(خدمه) بر وزن فِعلَه (نوع خاص و ویژه انجام کار) یاری گری،بندگی، کار خوبی که برای یکی دیگر بی چشمداست و از روی دوستی و همراهی انجام میدهیم. کمک و مساعدت به دیگرى.

 

تک نگاشت:

1- اهتمام به اقامه نمازشاخص دینداری و مسلمانی است.

2- اقامه نماز فرمانبرداری آفریدگار هستی و الله تعالی است.(خدمته فی الارض)

3- نمازکامل و جامع شرایط ، جامع همه دستورات دینی و عبادت ها است.(فلیس... یعادل الصلاة)

4- نماز شوق بر انگیزترین شکل عبادت و بندگی الله تعالی در عالم دنیاست.(خدمته فی الارض)

5-  اقامه نماز باید از روی رغبت و شوق و بدون اکراه و اجبارباشد.(خدمته)

6- محور بندگی و اطاعت خداوند خدمتگزاری و محور خدمتگزاری نماز است.

7- بنا بر بعضی روایات اسلامی پس از معرفت خداوند هیچ عبادتی با نماز برابری نمی کند.(2)

8- نماز بهترین راهکار خودسازی است زیرا برای بندگی خداوند نخست باید پلشتی های روح و جان خویش را بزداییم. کمر خدمت بستن برای خادم دین خدا شدن از رهگذر اقامه نماز و سیر و سلوک از راه نماز میسر می شود.

9- اقامه نمازسبب کسب ارزش های اخلاقی و رشد و تعالی انسان می شود.زیرا رشد حقیقی تنها با فرمانبرداری و تسلیم خدا بودن محقق می شود. مصداق و نمونه هایی که معمولا برای رشد به کار می رود اعتباری هستند.(طاعه الله خدمته)

10- اطاعت و بندگی خداوند تنها در نماز خلاصه نمی شود. اما سرآمد آنهاست.

 

پیوست ها:

کلمه «ارض» در قرآن، 461 بار به کار رفته است و همیشه به صورت مفرد استعمال شده است و دارای معانی و مصادیق مختلف است، از جمله؛

ارض ، دارای معانی و مصادیق مختلف است، از جمله:

الف. ارض در لغت به معنای کره خاکی که انسان بر روی آن زندگی می‎کند، می‎باشد.

ب . در قرآن کریم، ارض به چند معنا به کار رفته است. مانند:

ارض به معنای کره زمین در مقابل آسمان، (80 بار در قرآن آمده است)

- ارض به معنای قطعات زمین و آبادی.(مکان های خاصی مانند مصر، مکه، مدینه و ...) (110 بار در قرآن آمده است)

- ارض به معنای عالم طبیعت و پهنای زمین (260 بار در قرآن آمده است)

(2)از امام صادق- علیه السلام - :« لَمَّا سُئِلَ عَنْ اَفضَلَ الأَعْمالِ بعد الْمَعْرِفَةِ: قال مامِن شَیءٍ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ تَعْدِل هذِهِ الصَّلاةِ(دیلمی ، ارشاد القلوب ، ج 1ص 145. شیخ طوسی ،امالی ، ج 2 ص 305)» در پاسخ به سوال از بهترین اعمال بعد از معرفت خدا امام صادق -علیه السلام - فرموند: «بعد از معرفت خدا هیچ چیز با این نماز برابری نمی کند.


  
+ مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست «به داشته های خود عمیق تر نگاه کنید»


+ صبح است و هوا و‌ نفس دلکش پاییز من هستم و‌ یک سینه از مهر تو لبریز زیباست تو را دیدن از این پنجره صبح زیباست هوای تو در این صبح دل انگیز


+ برای رسیدن به موجودیت خویش نخست نرده های زندان مطلق گرایی،جزم اندیشی،تعصب ورزی،خوش خیالی و خودخواهی را بشکنیم. خواهیم دید رهایی در دل و جان و اندیشه سپردن به فرمان خداوند تنها مطلق عالم است.


+ #رهبر_انقلاب قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت ، او هم متلاشى خواهد شد ، این قدرت جهنمى ماندنى نیست ، اسرائیل هم ماندنى نیست. 1370/05/30


+ مردی که دائم ، در حضور خدا باشد و از یاد خدا غافل نشود . هرگز نمی تواند به خانواده خود ظلم کند چنین مردی ، در چشم همسران و فرزندانش ، عزیز و دوست داشتنی و با جذبه خواهد بود .


+ برای رسیدن به عزت بهترین راه ، قناعت است .سعی کنیم حرص و طمع ، نداشته باشیم به اندازه خودمان ، از دنیا بهره برداری کنیم


+ بیشعور سیاسی کیست؟ حسن رحیم پور ازغدی در توئیت خود نوشت: کسی که شعور سیاسی داشته باشد از مذاکره دوباره با آمریکا حرف نمی‌زند.


+ نقوی حسینی مخالف CFT: رئیس جمهور یک سطر بنویسد و تضمین بدهد که اگر عضو کنوانسیون شدیم مشکلات مالی و پولی ما حل می‌شود و اگر نشد مرا استیضاح کنید. ما رای می‌دهیم.


+ آرامــــــش چیست؟ نگاه به گذشته و شکر خــــــــدا، نگاه به آینده و اعتماد به خــــــدا Peace of mind can be meant as: looking back on the past and thanking God; looking ahead into the future and trusting in God.


+ حضرت امام علی ((علیه السلام)) : قیمت و ارزش هر کس به اندازه کارى است که مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. ازنهج البلاغه امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام حکمت81






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ